torsdag 12 juni 2008

Listmani

Jag har någon slags hatkärlek till övertid. Jag hatar att stanna längre men jag älskar att skriva upp mina timmar. Kanske är det min böjelse för listor som gör det?

Jag har märkt att mitt liv, sedan liten, varit styrt av listor. Om det inte är saker jag ska göra så är det saker jag har gjort, och är det inte saker jag har gjort så är det saker som hänt.
Min absolut mest onödiga lista var min näsprayslista. Jag förde nogranna anteckningar om hur många gånger per dag jag tagit näsdroppar och hur förkyld jag känns mig när jag vaknade. Visst är det något man kan göra en vecka eller så för medicinsk dokumentering men min lista är komiskt nog en hel bok fylld med datummärkta noteringar. Jag skulle tippa på att den sträcker sig över 4-5 år.
Men samtidigt kan jag ge min bok en liten varm tanke då och då, det preparat jag saknar mest från Sverige är nog nässpray. Jag är sällan förkyld här i Spanien men ett par gånger i månaden kommer tanken om nässpray.

Läste om en tjej som blivit fri från sitt nässpraysbegär, kanske var det en behandling som passat mig i 10 års åldern?

(Kan meddela att jag i dag inte missbrukar nässpray. Jag har dagligt intag av tre receptbelagda mediciner, men ingen av dessa innefattar spray. Har dock läst mig till att migränmedicin nu finns i sprayform. Typiskt jag får förebyggande som hjälper, annars hade jag lugnt fixat lite... begär? jag? nänä)

1 kommentar:

Sarasnaran sa...

Nässpray... Jag är inne på mitt tionde år av mitt fina missbruk.
Det står väl det på paketet?? "Används i högst 10 år"... Hrm.