fredag 20 juni 2008

En av topp fem i Johannas gubblista

Ah, en midsommar a la Johanna.
Har städat av rummet (dvs vikt kläder som låg på golvet)och lagt på täcket.

Ni som känner mig (för) bra vet att min största svaghet är gubbar som sjunger om kaaaarlek. Första plats vinner far för de gånger han spelat gitarr för mig och sjungit Bob Marley på skånska. Fast far spelar i en egen liga, så han räknas inte in här.

Nummer ett av kända gubbar är Miguel Luchino González Borlani. Eller som han kallas Miguel Bosé.
Hans stil är lite speciell, men sen var hans gudfar också Luchino Visconti (Death in
Venice och Leoparden för er som minns 60-70-talet). Familjens närmsta vänner var Picasso och Hemingway.
Jag fastnade för Bosé när jag bodde i Honduras, D kallade mig alltid för Morena Mia (min mörkhåriga) och han fick mig att lyssna på musiken. Jag lärde mig massor av spanska genom att läsa låttexterna. (Ni kan ju gissa hur min spanska är; jag har lärt mig genom att översätta låtar och plugga in alla ord i ordlistan med början på A).

I dag är han 52 bast och hans röst blir bara bättre och bättre. Jag gråter när jag hör vissa låtar, undrar om det beror på minnen eller hans röst.

Miguel Bosé plats nummer 1.

Nu ska jag äta gott o blandat på min matta, imorrn blir det grillfest och på söndag ska vi stranda. Må gott o ät lite sill från mig!

Inga kommentarer: