söndag 24 februari 2008

Min far är min lagbok

Jag kollar aldrig på TV.

När jag var liten hade vi svart/vit kanal 1 och 2. Sen när jag var typ 3 år köpte vi ny TV och fick färg. MED fjärrkontroll...wow!

Några år senare hade vi även TV4 och danska 1 och 2.

Som barn tjatade vi syskon att vi ville ha fler kanaler men mor och far sa blankt nej, enligt min far fick man fyrkantiga ögon om man kollade för mycket på TV. Något jag trodde på och än i dag lyder...

När jag flyttade till Lund följde jag CSI, jag brukade kolla på Huset Fullt och Jims world till lunch om jag pluggade hemma och MTV top ten om jag vaknade sent. Mycket mer blev det inte. Då och då såg jag nån film, men mest DVDs o inte de som gick på TV. I Lund var även första gången jag såg Vänner och Sex n the City (22 år gammal).

I dag tänkte jag bryta mitt vägra-TV-sinne och satte mig tillrätta framför spanska kanal cuatro. Programmet hette "la caca de la vaca" (kons bajs). Det var en tävling där en ko skulle bajsa på "rätt" ställe.

Alltså man hade delat in en grusplan i 6000 lika stora rutor, varje ruta hade sålt för 10 euro. Typ som rolett :D
Sen släppde man in kon och med hjälp av ett fotbollslag jagades hon upp. Publiken på läktaren skrek åt henne vart hon skulle bajsa och tillsist la hon en blaja. Då joggar en smårultig man anfått ut till bajset med en apparat som mer ser ut som en metalldetektor och mäter av på vilken ruta kon bajsat. Stämmningen är spänd och när reslutatet kommer får vi veta kon (som för överigt hette Rubia -blond-) hade bajsat heeeelt fel. Dvs. mellan fyra rutor.

Suramulna fick de alla gå hem och de blå Nissan som var första priset...ja, den fick vi aldrig veta vart den tog vägen.


Jag håller fast vid mitt argument om att mina barn minsann inte ska få se på TV. Jag ska säga som min far sa till mig: TV GÖR DIG DUM!

Inga kommentarer: