onsdag 6 februari 2008

JAG ÄR SKÅNSK!

I dag har jag lite hemlängtan.

Jag har under ett års tid vant mig av att använda skånska ord som ändå ingen förstår och ändrat mig dialekt så de flesta ska kunna förstå mig.

Jag ska nog börja återinföra skånskan i mitt tal. I dag sa en kollega till mig att hennes jobb var bull, fan vad jag saknar och snacka redi skånska.
From nu ska jag använda:

bull (trist, jobbigt)
skallebank (huvudvärk)
bagvänd (lite dum)
cocka-bottnar (tjocka glasögon)
Dendäre (den där)
Elbagröd (äppelkräm)
Fela/felig (velig)
Gammal, gammlare, gamlast
Happerfitta (en som pratar strunt)
Himmeve (hemma)
Madasvång (Hungrig)
Lide men gott, sa han som patta kattan
Sko (varsågod)
Naj, fyy fan, ja får min själ gå å kalla po Ulrik. (gå o spy)
Vask (diskho)
Boppe (tutte)
Fälleben (krokben)
Fiddamauda (smörgås)
Spåga (sticka)
Hialös (rastlös)

Ja det finns många fina ;)

Ibland undrar jag varför Gustavo har så svårt för att lära sig svenska? Det kanske beror på mig iaf....hmmm

Bilden är vad jag saknar så :)
Visste ni (äh, ni vet väl inte ens vart Höör ligger) att det är posten som kommit på namnet?
Förr var rätt vanligt att man skrev på lokalpost inom en ort "Härstädes" eller helt enkel "Här" istället för ortens namn. Många skrev slarvigt och posten hamnade i Hör så posten bytte stavningen till Höör. Jävligt viktig kunskap.

1 kommentar:

Sara sa...

Hihihi!
Det är så rätt!
Fortsätt bräkandet! =)
Kram!