söndag 29 juli 2007

Flera meter över havet


Jag på berget

Idag var jag och Gustavo uppe vid Tibidabo. Barcelonas högsta punkt. Efter en snabb promenad (vi kom iväg dryga 4 timmar försent) en lutande bussresa och 6 minuter bergbana (jag tänker fortfarande på hur detta tåg ser ut när det står på plan mark...6 minuter uppåt och 6 minuter nedåt, jag vet fortfarande inte hur tåget skulle sett ut.
Sen den där bussen, vi stod i kö för att ta den fina blåa spårvagnen för 3,70 euro tur o retur när vi kom på att bussen för 0,69 cent släpper av en på precis samma plats som spårvagnen...dessa turistfällor! Tur man numera är infödd katalanska och kan knäcka dessa trixs.

Iallafall, uppe på toppen ligger en enormt vacker basilika (kyrka, inte växt)...kyrkor fyller mig med en otroligt skönt lugn, jag satte mig på en kyrkbänk och bad för mormor, morfar, farfar, min farbror, gammelmormor, men sen fick jag panik för alla döda släktingar jag inte kunna komma på och reste mig. Nu vet jag varför jag inte ber för dom som gått bort....jag tror minsann dom tar hand om varandra där uppe i himmeln (eller himmelen som det heter på skånska).

Vad jag egentligen skulle komma till var det tivoli dom smällt upp framför denna underbara kyrka, hur i allsin dar kan man bygga ett sådant komplex framför en kyrka?!?
Och sen detta tivoli, det var ingenting emot Liseberg, till och med Gröna Lund är bättre! Eller komiska Axels tivoli som smäller upp sina karuseller på småmarknader runt om i Sverige...

usch och fy...bort med tivolit...

Nu ska jag pussas!!!!
Sov gott...


Detta tyckte jag var hur kul som helst medan Gustavo inte förstod varför jag tog en bild....kom igen, en kyrka från 1800-talet, gammal fin byggnad och så spikar man upp en skylt där det står "läsk"...sjukt komiskt...

Inga kommentarer: